Vajcia na koľajniciach

Autor: Boris Fačkovec | 6.12.2015 o 23:05 | (upravené 7.12.2015 o 0:25) Karma článku: 12,00 | Prečítané:  5392x

... venované všetkým milovníkom cestovania vlakom po Slovensku, predovšetkým ľuďom s vyvinutým zmyslom pre šetrnosť.

Slepačie vajcia sú super, denne ich zjem aj 10. Avšak kebyže jem 10 žĺtkov denne, čochvíľa som dvojnásobný. Takže prevažnú časť z nich vyhadzujem do záchoda. Časť mojej rodiny (učitelia) sa pohoršuje nad plytvaním. Popravde, aj mne je vždy ľúto vyhadzovať kvalitnú potravinu, ktorej jedinou chybou je vysoký obsah tuku. A vždy si spomeniem na tie státisíce Slovákov, ktorí by tie žĺtka s radosťou prijali.

Medzi touto asi osminou populácie sú asi hlavne ľudia odkázaní na sociálne dávky, (aj na slovenské pomery) nízke platy a dôchodky. Avšak je možné, že paradoxne aj títo ľudia svojou nepremyslenou podporou neefektívnej železničnej dopravy spôsobujú celému národu obrovské škody. Vo štvrtok mi dvihla tlak (inak vcelku rozumne hovoriaca) dôchodkyňa v autobuse do Prahy svojím vyhlásením, že "jedinou výhodou tejto staroby sú tie vlaky zadarmo".

Nuž, niektorí ľudia žijú v predstavách, že vlaky sú
- šetrnejšie k životnému prostrediu,
- spoľahlivejšie,
- pohodlnejšie,
- rýchlejšie.
Romantické duše ešte veria, že vlaky potrebujú menej zamestnancov na obsluhu, takže sú ekonomickejšie. A napokon, kedže havárie vlakov sú zriedkavejšie, ľudí môžeme bezpečne natlačiť do uličiek a predať n+1 lístkov, kde n je počet lístkov predaných pred n-plus-prvým.

Šetrnosť k životnému prostrediu je otázna, keď bežný vlak spotrebuje 0.20 kWh na pasažiera a km v porovnaní s 0.21 kWh v prípade obyčajného (benzínového/naftového) diaľkového autobusu. Očakávaný pokrok vo vývoji batérií pre elektromobily a samočinného riadenia v blízkej budúcnosti pravdepodobne ešte zvýši úspornosť autobusov a zníži ich náročnosť na obsluhu. To, že na Slovensku vyrábame túto elektrinu zo štátom nezmyselne podporovaného a pre prírodu škodlivého uhlia, je iný pribeh...

Bez ohľadu na teóriu, pre osobnú vlakovú dopravu na Slovensku sú charakteristické
- katastrofálna spoľahlivosť (spomeňme vyše pol roka trvajúce "očakávané" (!) meškanie na trati Žilina-Bratislava, keď jedinou možnosťou stihnúť prestup do Prahy podľa CP bolo "šťastie" na meškanie vlaku z Maďarska)
- nízka kvalita cestovania (človek sa buď bojí sadnúť na zachrontavené sedadlá, alebo sa ani vôbec nevojde do uličky).
Podľa analýz v tejto problematike informovaných než ja je v osobná vlaková doprava v réžii ZSSK veľmi neefektívna.

Okrem toho má železničná doprava vo všeobecnosti ďalšie jednoznačné nevýhody
- nižšiu frekvenciu, a teda horšiu nadväznosť spojov,
- vysoké náklady na výstavbu a údržbu vysokorýchlostných železničných ciest (v prípade vysokorychlostných vlakov, ktoré však majú nižšiu spotrebu energie na osobokilometer).
Podľa naslovovzatých cestovateľov môže byť železničná doprava najlepšia pre dopravu na vzdialenosti od 100 do 800 km, t.j. na trate, kde dnes vedia bez dotácií prevádzkovať súkromníci (napr. RegioJet na linke Košice-Praha).

Okrem (v niektorých prípadoch ťažko spochybniteľnej) rýchlosti jedinou reálnou výhodou ostáva možnosť kúpiť si lístok, keď sa minú lístky na autobusy. A to tiež preto, lebo s dotáciami vlaky pre diaľkové autobusy ťažkou konkurenciou. Pri pohľade na účet za služby ZSSK vo "verejnom záujme" by človek očakával welness a masáže v každej druhej súprave. ZSSK rok čo rok odčerpáva zo štátneho rozpočtu (spoločných peňazí) astronomické sumy, rok pred zavedením "vlakov zadarmo" to bolo 227M (slovom dvesto dvadsaťsedem miliónov) EUR. Tržby z lístkov predstavoval menej než 1/3 z celkových príjmov ZSSK. Iným slovom, za každé euro z lístku na vlak zaplatil štát ZSSK v priemere 2 eurá zo štátneho rozpočtu! V prípade niektorých spojov by dotácia štátu zaplatila pasažierom taxíky. Niet divu, že ZSSK si cestujúcimi špára zuby, veď títo nie sú ich skutočným platiacim klientom.

Analogický nezmysel v potravinách by vyzeraj asi takto: 
Štát dotuje jednej vybranej firme nekvalitný salám, ktorý od nej kupuje v cene 3-krát drahšej výberovej šunky, tak, že v regáloch tento stojí podobne ako kvalitnejšie nedotované salámy. Niektorým ľuďom tento nekvalitný z nejakých dôvodov chutí, tak trvajú na tom, aby im ho štát sponzoroval, na úkor celého národa. Keby im štát radšej tie dotácie dal na ruku, koľko z nich by ich využilo na kúpu nezmyslu? Asi málo.

Miesto toho, aby štát pomohol tým, ktorí to potrebujú, vylieva vyzbierané peniaze na podporu niečoho, čo prakticky nikto nepotrebuje. Nehovorím, že treba na Nový rok zo dňa na deň zrušiť dotácie pre ZSSK. To by spôsobilo chaos, štrajky a pocit neistoty. Zodpovedným riešením by bolo vydať ~5-ročnú stratégiu podpory železničnej dopravy, kde bude jasne uvedené, že štátne dotácie sa každým rokom znížia o ~40M EUR. Tak sa ZSSK bude vedieť pripraviť, racionalizovať, zrušiť nábory nových zamestnancov a optimalizovať spoje.

Bez dotovania lístkov sa zákonite musí zvýšiť cestovné. Bohatší ľudia, ktorí si potrpia na luxus (haha) ostanú pri vlakoch, zvyšok neviditeľná ruka trhu presunie do autobusov. Áno, zrušia sa vlakové spoje a prepustia nejakí železničiari, možno niektoré koľajnice zarastú burinou. Ale autobusári zareagujú na zvýšený dopyt, zvýšia frekvenciu spojov, pribudnú pracovné miesta pre vodičov autobusov. Doprave nad 100km budú naďalej dominovať ziskové súkromné vlaky. Kvalita cestovania sa nezníži, cena vzrastie minimálne, ale štátny rozpočet sa zásadne odbremení.

Za nezmyselné dotácie udelené ZSSK za uplynulý rok by sme mohli mať jednu z nasledujúcich fajn vecí:
- zvýšenie platov učiteľov o 20%,
- 190E vianočný príspevok pre všetkých starobných dôchodcov,
- zníženie zadlženia ďalších generácií o 227M EUR,
- každému dieťaťu narodenému tento rok na Slovensku vianočný darček 4100 EUR do kolísky,
- každému človeku ohrozenému chudobou na Slovensku vianočný príspevok 320 EUR,
- každému človeku ohrozenému chudobou na Slovensku denne 10 vajec po celý rok (pri cene 9 centov za jedno).

Za rok ušetrených dotácií by sme mohli rozdať chudobou ohrozeným státisícom také množstvo vajec, že by sme nimi každý mesiac mohli vyložiť všetky slovenské železničné trate. Bohužiaľ, súčasné riešenie našej vlády je rozmliaždiť tieto vajcia predraženými vlakmi. Tieto Vianoce položím na koľajnice pri Piešťanoch zopár slepačích vajec a pri pohľade na tú nechutnú parádu si spomeniem, ako ekonomicky negramotní voliči nedomyslenou podporou neefektívnej vlakovej dopravy na Slovensku presúvajú živobytie od tých v núdzi pod kolesá vlakov. 

Držím palce petícii za zrušenie "vlakov zadarmo" a dúfam, že časom vznikne aj petícia proti nespravodlivým a nezmyselným dotáciám pre konkrétnu zle hospodáriacu firmu.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí, tvrdí nová aplikácia určená pre deti bohatých.

TV

Chcete cvičiť? Takto si zostavíte ten správny tréningový plán

Tréner Radovan Gergeľ radí, ako začať cvičiť.


Už ste čítali?